The Russian newspaper ‘Novaya Gazeta’, critical of the Kremlin, closes until the end of the offensive in Ukraine


The Newspaper Novaya Gazetadirected by the Nobel Peace Prize Laureate Dmitry Muratov and critical with the Kremlinhas announced the temporary closure due to the warnings of the Roskomnadzorthe Russian communications regulator, in full Russian “special military operation” in Ukraine. “We have received two warnings from Roskomnadzor. We better close, because if we receive a third warning they can withdraw our license and that would mean our disappearance,” Nadezhda Prusenkova, the newspaper’s press officer, told Efe.

Prusenkova He admitted that, to this day, he does not know the reason for the two warnings received by the regulator, which did not argue its decision in writing to the newspaper either. Shortly before, Roskomnadzor announced the second warning against Novaya Gazeta by breaking the law on foreign agentswhich forces you to accompany each piece of news with a reminder about your condition.

The newspaper, which launched its first edition of a thousand copies on April 1, 1993, specifies that it is suspending its publication in its paper and digital version “until end of the special operation on the territory of Ukraine” started on February 24.

Patriarch of the free press in Russia

Novaya Gazeta had stopped reporting on the Russian military campaign after the approval of a law that punishes with serious fines and up to 15 years in prison the dissemination of “false information” about the Russian Army.

Related news

Muratov, re-elected as director last November and considered the patriarch of the free press in Russiawas awarded the Nobel Peace Prize in 2021 together with the Filipino María Ressa.

The last Soviet leader Mikhail Gorbachev bought eight computers with part of the money he received as the Nobel Peace Prize (1990), which allowed Muratov and his colleagues to found the newspaper after the fall of the USSR. In recent weeks, the Russian authorities have closed the other two media outlets most critical of the Kremlin: the Echo of Moscow radio station and the Dozhd TV channel.


Leave a Comment